Striden vid Knutby kyrka
1469
I krönikor och folktraditionen
Av Hans Gillingstam
Hösten 1469 gjorde det svenska unionspartiet
uppror mot konung Karl Knutsson som två år tidigare för
fjärde gången kommit till makten i Sverige. Ledarna för
resningen voro denna gång Erik Karlsson (Vasa),
Trotte Karlsson (Eka-ätten),
Erik Nilsson (Oxenstierna) och den på Mörby i
Roslagen bosatta Johan Slaweka, samtliga bekanta från de
tidigare partisatriderna i landet.
Upproret började denna gång med ett
misslyckat försök att tillfångataga kung Karl i själva
Vadstena. Sedan Johan Slaweka samlat skogsngångare,
belägring av Västerås slott inletts och Uppsala stad tvungits
hylla Erik Karlsson, blev Roslagen skådeplatsen för
drabbningen. Sturekrönikan berättar:
"Rodzmän reeste tha een här
och kom Erik Karlsson ther
tha motte the alla fly
till eena kirkia som heether Knwtaby
och han fasth äpter drogh
och allan hären nidher slogh."
Emellertid ha vi en annan källa, som ger
större kunskap om händelseförloppet nämligen Olaus Petri´s
svenska krönika, vilken, såsom påpekats i Gunnar Westins
avhandling om "Historieskrivaren Olaus Petri" just för
1460-talets historia bygger på nu förlorat källmaterial. Olaus
Petri skriver:
"Men konung Karl sendhe itt taal folk ifra
Stockholm medh en aff sina godha män, som heet Claes Olaffson in
åt Rodhen til att försambla ther folk, och her Sten Sture
sende han åt Södermannaland til at försambla ther folk. När
Erich Karlsson thet förnamn, drogh han strax uth i Rodhen,
och kom til slaghs medh konung Karls folk i Knuteby. Konungens
folk bleef aff slagitt och Claes Olafsson wardt
fångin."
Därefter skildrar han hur lyckan vände sig,
och hur Erik Karlsson med sina anhängare blev slagen i
Dalarna och måste fly till Danmark, sedan flera av hans främsta
medhjälpare tillfångatagits.
Striden vid Knutby kyrka synes länge ha levat
i folkminnet. Arvid August Afzeljus publicerade vid
mitten av 1800-talet i "Svenska folkets sagohävder" en
tradition om densamma:
"Ett minne af striden vid Knutby i
Uppland, där svenskarna försvarat sig manligen, ändock, de
blefvo öfermannade, är en sänkning på en äng icke långt
från kyrkan, där lantfolket säger att 500 danskar blifvit
begrafna."
Men traditionerna ha fortlevat ännu senare.
Korpral August Hjelm i Åsby, född 1859, sade vid samtal
sommaren 1945, att han av en numera längesedan avliden gubbe vid
namn Lund vid Vällnora bruk hört berättas, att slaget vid
Knutby kyrka skulle ha stått mellan kyrkan och Ösby, där
kanoner varit uppställda.
Fasterna fornvårdare Viktor Svensk har i
Hundrade och Skeppslag 1944 också meddelat traditionen om
striden:
"Det har berättats att prästen steg upp
i tornluckan (troligen luckan i röset på kyrkan) och talade
uppeggande ord till Roslagsbönderna"
I sin omnämnda uppsats i Hundrade och
Skeppslag 1944 har Viktor Svensk även velat med
Erik Karlssons tåg till Roslagen 1469 kombinerat det faktum
att Johan Slawekas sätesgård Mörby blott låg ett par mil
från Knutby kyrka och trott sig kunna sluta, att Mörby spelat
en roll under striden i trakten. Han har även velat hävda, att
i samband därmed befästningar uppfördes i skogarna i trakten,
och att rester därav skulle finnas i de båda annars
svårförklarade stenmurarna "Alby skans" på Alby skog
och "Domkyrkomuren" på gränsen mellan Skräddarbols
och Apelbols skog, båda i Fasterna. Någon säker datering av
dessa synes dock ej kunna finnas, så länge inga fynd gjorts vid
dem. Detsamma gäller Svenskes kombination med ortnamnen
Stråkvärn och Skarpvärn. Det förra har jag i jordeböckerna
sett skrivas "Stråkvägen". I förbigående kan
nämnas, att det egendomliga namnet "Domkyrkomuren"
möjligen kan sammanställas med kyrkojord under medeltiden fanns
i Apelbol (se min skrift "Ur Fasterna (Fasta och Esterna)
historia, sid 16).
1999-05-12
|